Sunday, February 7, 2010

Belasungkawa : ADIK yg disayangi (1997-2010)

Assalamualaikum WBT..

Bismillahhirrahmanirrahim....

Lama jugak aku tak menulis dalamni.. buka apa.. tiada perasaan nak menulis.. penat pun satu hal, malas pun satu hal.. aku ingat nak ceritakan pasal kerja-kerja aku tiap-tiap hujung minggu bermula minggu ke-2.. tapi apakan daya ada perkara yang tidak dijangka berlaku. jadi aku terus tak dapat menulis.

Untuk pengetahuan anda semua, hari ni, 7hb feb, genap seminggu pemergian adik bongsu yang aku kasihi mengadap Ilahi.. semuanya suratan takdir dan aku terima dengan redha.. ingin aku beritahu disini bahawa aku tidak dapat memberi sebab yang jelas punca kejadian kerana kami sendiri tidak dapat mengetahuinya. Doktor juga tak dapat mengesahkan puncanya.Adik adalah anugerah untuk kami sekeluarga, adik lahir dengan penyakit hydrocheplus(lebihan air dalam kepala) tetapi kepala adik tidak lah besar seperti yang sealu anda lihat dalam televisyen kerana doktor telah memasang vp shunt di kepala adik untuk mengalirkan lebihan air tersebut ke badan untuk dikumuhkan secara normal. doktor ada maklumkan yang adik mungkin xlama, dalam beberapa bulan je. tapi alhamdulillah adik dapat hidup sehingga umur mencecah 12tahun 6 bulan.Adik juga mengalami kurang upaya anggota, dia tidak lumpuh.. tetapi tidak dapat berdiri lama kerana ruas tulang belakangnya tak cukup satu. walaubagaimanapun
adik masih boleh berdiri dan berjalan dengan bantuan tongkat(tetapi tidak lama) jadi adik bergerak di sekolah dengan menggunakan kerusi roda, ini lebih mudah baginya.. kat sini aku nak ceritakan kronologi adik sakit..

21 Jan 2010 (khamis)

harini hari ke-4 aku bekerja, waktu subuh aku dengar adik dah membebel2 atas katis, merapu2.. aku xbuka lampu, selepas mandi dan selesai bersiap aku buka lampu nak mencari wallet aku, aku tengok adik terduduk atas katil dan muntah, aku panggil ma suruh tengok adik, adik cuti harini, sebab ada temujanji dgn doktot di HTAA. Lepas aku balik kerja, abah bagitau adik kena duduk wad tuk satu malam untuk pemantauan doktor
dan dijangka boleh balik pada hari esok.

22 Jan 2010 (jumaat)

adik dah discharge harini, tapi di masih lemah, doktor xtau punca, semua pemeriksaan mendapati adik ok. adik dirujuk ke HKL pada hari isnin..

25 Jan 2010 (isnin)

Ma, abah dgn pak tam bwak adik ke HKL, doktor kata adik ok.. doktor bg PCM saja tuk tahan sakit.. masa adik balik tu die mmg penat dan muka xbermaya, aku ajak makan burger pn xmahu.

26 Jan (selasa)
aku balik kerja xde orang di rumah, tekejut aku bila jiran bagitau ma dengan abah bwak adik ke HTAA sbb adik xsedar.. aku segera memecut motorsikal ke HTAA, dalam hati dah pikir macam2 masa ni. bila sampai aku tgk adik sgt2 xbermaya, die diam je atas kerusi roda die.. doktor bagi ubat tahan sakit yang lebih kuat dan suruh balik dan pesan kalau ade ape2 bawa adik ke HTAA semula.

27 Jan (rabu)
harini adik nampak lebih sihat

28 Jan (khamis)

sakit adik datang balik, aki dgn engah datang dr kampung, aki jampi air untuk adik.. kalini adik makin teruk, die menjerit2 bila sakit. lpas minum sakit kepala, lepas makn sikit pun sakit kepala, malam ni 3x adik meraung sakit. kami semua tidur2 ayam je.. kesian sungguh adik tanggung sakit..

29 Jan (jumaat)

tgahari aku msg ma, ma cakap petang nnti nk bwak adik pergi HTAA semula.. lpas abis kerja aku xbuang masa dn terus balik rumah.. syam pn xkerja.. adik makin lemah dan duduk diam je atas wheelchair die,, kedengaran adik meraung masa dalam bilik doktor. adik admit ward.. kiambang 5c.. Lepas selesai adik masuk ward aku balik rumah kira2 jam 8.15 mlm..
angah(zamri) dgn nana akan sampai dr shah alam mlm ni.. pukul 12 ma bgtahu adik kena sawan dan meraung2..

30 Jan (sabtu)

pagi-pagi lagi ma telefon aku, ma menangis2.. aku dah xsedap hati.Ma kata adik xsedar. syam pulak dah pergi kerje. abah pergi jogging plak.. lepas abah balik aku suh nana dengan angah pergi hospital dengan abah.. aku pergi sendiri naik motor nanti.. xlama lepas tu zamri call minta ku datang segera, keadaan adik dah kritikal. aku bergegas ke hospital... adik memang dah xsedar, dah dipasang ventilator pun. Subhanallah, sedih sungguh tengok keadaan adik.. aku dah xdpt tahan air mata lagi, tewas juga aku kat hospital (aku xpasti dah berapa lama aku xmenangis sebelum ni).. kami maklumkan pada semua saudara mara.. dalam masa singkat ramai yang datang, semua menangis bile tgk adik mcm tu.. smpai satu tahap aku terpaksa tggu depan pintulif dan pesan pada saudara-mara yng nak menziarah adik supaya xmenangis, sbb kami nk xckap nk menangis dah.. bile kami tgk orng menangis kami pun jadi sedih semula. ustzah mengaji adik pun datang tgk adik. pendek kate semua mengis bile tgk adik macam tu.. seharian juga kami sekeluarga berkampung kat hospital.. kira jam 9mlm aku balik rumah dan siap2 hantar makanan pada ma dgn abah.. keadaan adik pada masa aku tinggalkan die x banyak berubah..
doktor pn xdpat ambil Bp dan bgtahu yg pulse pn lemah..

31 Jan 2010 (ahad)

Pagi ni ma telefon bagitahu yang dah bincang dengan pakar nak bawa adik balik, sebab harapan sangat tipis. jadi kami adik beradik dah faham ape yang mungkin berlaku.. aku dgn zamri serta aki( datuk aku) bergegas ke hospital.. aku suruh nana siapkan barang2 sebab kami akan balik ke pekan sebab adik akan dibawa kesana. sampai di hospital abah dgn pakcik din (CC pejabat MB) tgah selesaikan urusan nk bawa adik balik.. Syera dengan rose datag nk tgk adik.. rose tgah
kerja mase ni, tapi die dtang tgk sekejap. masa tgah uruskan nk bwak trun ni s/u sulit MB ade datang, menangis jugak beliau sbb tgk adik mcm tu. Ma dengan aki naik ambulan sampai ke kampung. aki ada bgtahu yang sepanjang perjalanan xde satu lampu isyarat pun yng warna merah.. semua warna hijau tuk laluan ambulans tu.. ni semua kuasa Allah.. ALLAH permudahkan segalanya untuk adik.. aku dgn angah balik rumah dulu untuk ambil nana dan menuju kampung.. kami mmg dah tau yg kami xkan sempat dgenan adik.. jd kami pasrah dan redha. sesmpai sahaja di kampung aku tgk orng dah menangis.. aku faham dah maknanye ape. Aku redha.. aku dekati jenazah adik, aku cium dahi adik. terdetik perasaan lega dalam hati aku kerana xperlu tengok adik tersiksa pakai ventilator dan mcm2 lg.. aki minta kami riba jenazah masa mamdi nnti, aku kata boleh..kami 3 beradik dgn paktam riba jenazah untuk dimandikan, masa ni lah airmata aku jatuh lagi, aku pangku bahagiaan dada adik, kesan mesin cpr tu jelas di dada adik( charge sampai 300), aku jd sebak mengenangkan kesakitan yg adik tanggung. risau juga ku masa mandi ni, ramai sangat sedare-mara yng masuk, aku takut roboh je bilik air ni, semua nk tolong, tapi ramai yang dapat tengok je sbb orng yg memandikan pn xdpt nk bergerak dgn mudah, cebok air pun passing2 je.. huhuhuhu.. Rezeki adik, semua nk ambil bahagian. lpas disolatkan aku ikut jenazah naik van ke kubur... aku tggu dan sambut keranda adik dalam lubang kubur.. aku nk buat ape yng aku boleh buat tuk adik selagi aku boleh. aku iringkan jenazah adik mengadap kiblat, tutup keranda, dan kubur pun dikambus.. sedikit demi sedikit keranda adik hilang dr pandangan.. aku dah x menangis masa ni, sbb aku rasa aku puas hati dpt uruskan jenazah adik.



------------------------------------------------------------------

walaupun adik ni istimewa, die seorang yg ceria dan suka ketawa, sebab tu semua sedara ber'kenan' sangat ke dia. itu yang ramai mengalirkan air mata. aku pohon sesiapa yang baca tulisan ni untuk sedekahkan Al-Fatihah untuk Allayarham Muhammad Taufiq bin Zainuddin (12.6.1997-31.1.2010).. semoga roh adik dicucuri rahmat.
Aku redha dengan segalanya..Alhamdulillah, syukur kerana dikurniakan dengan adik yang baik sepertinya.

"adik, adik pergilah dulu yer, nanti kami menyusul, tunggu kami di sana tau"........

3 isihati pembaca:

Anonymous said...

Alfatihah buat Adik Mohammad Taufiq Bin Zainuddin..

Semoga Allah SWT mencucuri rahmat ke atas rohnya dan diletakkan Adik bersama-sama orang yang soleh...

Amin.

FaiziMansor

Gadis Semp0i.. said...

Alfatihah buat Mohammad Taufiq Bin Zainuddin..

amirah said...

terima kasih kongsi pengalaman.moga dicontohi