Tuesday, September 23, 2008

DArI Jauh Ku poHon Restu AyaH BonDa!!

ni slah satu lagu raya yg banyak KEnangan pada aku......
Kisah ni terjadi dah lama, mase aku sekolah rendah dlam tapi xingat dajah berape.....
masa tu petang sehari sebelum raya.... semua tgah sibuk wat persiapan nk raya....mmg riuh suasana masa tu...
kejadian ni berlaku kat kg aku (pekan).....
kami nk bakar lemang,, tuk bakar lemang kena la ade tungku nk bakar lemang tu,, jadi pas siap tanam tungku tu, aku pun bermain2 dengan cangkul, konon2 masih lg rajin tuk menolong.. mase tu aku tgah syok nyanyi lg ni, tah bape kali ulang tah..
tiba2 tmpat yg aku gali tu kuar air memancut-mancut... upenya aku dah tercangkul paip (paip yg ditanam xla tertlalu dalam)... kebetulan masa tu aku tgah nyayi bait"Tanpa KUsedari...".. secara spontan aku sebut "paip PEcah-PAip PEcah (dalam keadaan seapruh menjerit)"..
maka . lirik lagu tersebut telah berubah menjadi "Tanpa kusedari, Paip pecah-paip pecah".. kahkahkah.. (masa tu kat kg aku xde belkalan air paip dr jba, pakai pam tuk sedut air dr perigi)...
jadi kami kene betulkan semula paip tu sebelum bakar lemang.. mmg buang masa tol...
saban tahu, bila nk raya, tiap2 kali nk bakar lemang, sedare2 aku akan ungkit cita ni sambil menyanyikan lg ni dalam versi aku... begitu juga bila lg ni kuar kat radio.. mmg malu... kelakar pn ada. kekekekek...
thn ni, adakah diorg akan ingat kisah ni lg????
aku masih menantikannya.....



p/s:Selamat hari lahir kpd topan..

4 isihati pembaca:

alqil said...

cerita ini...yang kedua kali den bace..hahahaha...tahun nie bakar la lemang lagi dan menyanyi dan beraksilah lagi..lalalala..~

Helang Hijau said...

of coz aku xnyayi dah.. malu seyh...

yours truly said...

ah ni siri ulangan. zaki astro wo zaki astro!zaki slamat hr ry! blog ko nih cam dunia kite-kite pulak. x aku, qila. x qila, kao.

Helang Hijau said...

nanti alku wajibkan sume bdk f1p5 wat blog sendiri.. keke